Sanipol Sp. z o.o. / Polski producent / Kabiny sanitarne i prysznicowe

flaga ue

  • Konfigurator

toaleta w restauracji

Każdy lokal gastronomiczny musi spełniać określone wymogi, które wynikają z aktualnie obowiązującego prawa. Wśród najważniejszych warunków technicznych, zaraz obok odpowiedniego metrażu czy też systemu wentylacji, znajduje się kwestia ubikacji. Choć temat wydaje się błahy, to w rzeczywistości restauracyjne toalety powinny wpisywać się w określone standardy.

W niniejszym wpisie tłumaczymy, jakie wymagania musi spełniać ustęp w lokalu gastronomicznym.

Toaleta restauracyjna dla personelu 

Przepisy Głównego Inspektoratu Sanitarnego są jasne i nie pozostawiają pola do dodatkowych interpretacji – toaleta dla personelu jest obowiązkowa w każdej restauracji, niezależnie od jej rozmiaru, lokalizacji oraz innych czynników. Zgodnie z prawem ubikacja powinna być też właściwie oznakowana oraz urządzona. Co to właściwie oznacza? Pierwszą kwestią jest wykończenie powierzchni – zarówno ściany, jak i podłoga powinny być wykonane z takich materiałów, które łatwo utrzymać w czystości, a do wysokości 2 metrów od ziemi musi znajdować się nawierzchnia, która jest odporna na działanie wilgoci.

Nie mniej ważne jest też dodatkowe wyposażenie – w WC dla pracowników powinno znaleźć się mydło (najlepiej antybakteryjne), papierowe ręczniki czy też suszarka do rąk. Nie można oczywiście zapomnieć o dostępie do podstawowych mediów, takich jak ciepła woda, oraz odpowiednim oświetleniu.


Toaleta w restauracji dla klientów – czy jest obowiązkowa?

Duża część restauracji, zwłaszcza tych większych lub należących do znanych sieci, jest wyposażona w łazienkę dla swoich gości. Nic dziwnego - jest to po prostu obowiązkowe, ale tak jak w wielu przypadkach, tak i tu mamy odstępstwa od tej reguły. Zapewnienie klientom dostępu do ubikacji nie jest konieczne w lokalach, które oferują wyłącznie dania na wynos lub z dowozem. Z tego wymogu są również wykluczone punkty gastronomiczne zlokalizowane w takich miejscach, jak dworce oraz centra handlowe – wówczas goście mogą skorzystać z toalet należących do obiektu publicznego. 

Powyższe wyjątki nie są jednak wiążące, jeżeli w lokalu sprzedawane są napoje wysokoprocentowe. Innymi słowy, ubikacja dla gości jest obowiązkowa, jeżeli w restauracji serwuje się alkohol.


Jakie wymogi stawia Sanepid? 

Przepisy ustanowione przez Główny Inspektorat Sanitarny są bardzo szczegółowe i precyzyjne. Zgodnie z aktualnymi wymogami Sanepidu restauracyjna toaleta dla gości powinna być wyposażona w przedsionek (nie dotyczy to tylko ubikacji przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych). Istotny jest też stosunek liczby klientów do dostępnej w lokalu armatury. Prawo wymaga, aby na 20 kobiet przypadała jedna misa ustępowa, a na 30 mężczyzn co najmniej jeden pisuar oraz misa. Oczywiście dla komfortu gości warto zamontować więcej muszli sedesowych – w ich wygodnym rozplanowaniu pomogą kabiny sanitarne.

Jeżeli pozwala na to metraż, to w restauracji powinny być wydzielone osobne ustępy dla kobiet, mężczyzn oraz osób z niepełnosprawnościami. Sprawa przedstawia się jednak inaczej w przypadku małych punktów gastronomicznych. Kiedy lokal może pomieścić maksymalnie 10 osób, to dopuszczalne jest zastosowanie ubikacji koedukacyjnej.

Nie każdy obiekt jest jednak przystosowany do prowadzenia restauracji – czasem wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na ubikację spełniającą dość restrykcyjne wymagania jest po prostu niemożliwe. W takiej sytuacji najlepiej skontaktować się z lokalną jednostką Sanepidu – urzędnicy pomogą w znalezieniu kompromisowego rozwiązania.


Wymagania techniczne toalet dla klientów restauracji

Lista wymagań, jakie musi spełniać ubikacja dla gości restauracyjnych, nie kończy się na podziale toalet dla różnych grup użytkowników czy też odpowiedniej liczbie muszli klozetowych i pisuarów. Dodatkowe zasady mówią, że ustępy w lokalach gastronomicznych powinny:

  • posiadać wejście od strony głównych dróg służących do komunikacji w lokalu,
  • posiadać tzw. pomieszczenie izolujące, czyli przedsionek,
  • posiadać samoczynnie zamykające się drzwi,
  • być wyposażone w sprzęt oraz instalacje potrzebne do utrzymania czystości,
  • mieć przejście o szerokości minimum 1,3 m wzdłuż kabin,
  • mieć minimum 2 metry odległości pomiędzy kabinami a ścianą z pisuarami.

 

ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY

Zapraszamy do współpracy firmy handlowe, budowlane i monterskie. Gwarantujemy solidność,
terminowość oraz pełne zaangażowanie przy realizacji zadań dla naszych klientów.

fundusze